Играчки за деца от 1 до 3 години
След първата година детето е усвоило началната база с необходими умения и активно играе по разнообразни начини Ако още се учи да ходи, то има нужда от проходилка, играчка за яздене, бутане и дърпане, за да се подобри равновесието, координацията, да заякне и добие сигурност.
Много подходящи са дървените играчки:
- кубчета
- пъзели
- развиващи играчки
- колички
- влакчета
- комплекти и други
Музикалните играчки са забавни за малките деца и полезни за развитието на слуха.
Детето се нуждае от мемо и логически игри за развиване на паметта и логическото мислене.
За конструктивното мислене е добре детето да си играе с конструктори, но с по-едри елементи.
И на тази възраст децата обожават плюшени играчки. Те вече си играят по-задълбочено с тях, като разиграват кратки сюжети, а когато заспиват - обичат да ги гушкат.
Постепенно момичетата и момчетата започват да играят с различни играчки. Момчетата харесват колички, влакчета, конструктори, инструменти, полицейски и пожарникарски комплекти и други. Момичетата обожават кукли, комплекти за готвене и сервиране, лекарски комплекти, комплекти за красота.
Играчките са необходими на децата, за да се учат, да се развиват, да опознават света, да се адаптират към него. Родителите със сигурност имат мнение как и с какво трябва да си играе детето, но те трябва да се съобразяват с него, с нивото му на развитие и неговите интереси. Игрите в детството се запечатват в съзнанието, те моделират и програмират мисленето.
Родителите трябва да мислят за детето си, да се грижат то да е щастливо и да следва интересите и заложбите си. Трябва да преодоляват родителските си амбиции и да внимават те да не изместват желанията и потребностите на детето. Необходимо е много усет, с много внимание и любов да се подбират подходящите играчки за пола, възрастта и интересите на детето.
Играчките въздействат и върху изграждането на естетическия усет на детето, те формират представите му за стандарти и начин на живот.
Важно е и по колко играчки ще има на разположение детето. За да се научи на ред, не е необходимо да му се карате. През втората година то трудно би се научило да подрежда. Но с много търпение и помощ от възрастните, то постепенно ще свикне и ще се научи. За целта не трябва да му предоставяте всички играчки едновременно. Наблюдавайте към колко играчки проявява интерес детето и подберете оптималното количество. Ако са повече от десет, те ще предизвикват безпорядък. Връщайте на местата играчките, с които не играе. След време пак ще му станат интересни. Така на три годинки детето вече ще има някакво понятие за ред и ще може да подрежда играчките си.